Saturday, May 17, 2014

[Part7] Piz Gloria Schiltorn, Switzerland

Haluuu! 

Petang-petang gini ada la mood skit nak mengarang entry secara ringkas. Kang tak update langsung naik bersawang lak kan. Nak update setiap hari memang takdela masa aku nak buat semua tu. Nama pun blog suka-sukakan. Update bila rasa ada mood, kalo takde mood duk diam je. 

Honestly, sejak datang ke UK ni memang mood aku nak mengarang entry memang kelaut. Idea nak tulis ape pun dah takde sangat. Nak kata excited duk sini pun takdela sangat. Nak kata stress dengan belajar pun, vitamin M yang terlebih nih. Maybe patut stop dulu kot dari dunia blogging ni. Kasik pegi jauh-jauh duk diam-diam seketika dari dunia maya ni. 

Hopefully one day I'll do that. InsyaALLAH. 

****************************************

Anway, hari ni patutnya hari ke-4 di Switzerland. Memang arini akan check-out dari Mountain Hostel Gimmelwald untuk menuju pulak ke Lucerne via train. Pakai Swiss Pass lagi. Hiks. 

Pagi tu macam biasa, aku bangun awal dari sepatutnya. Dalam pukul 5 pagi dah terjaga camtu yela sunrise pun awal tak silap aku dalam pukul 6 lebih dah mula nampak cahaya pagi dari celah-celah gunung. Oh em gee, I love this feeling u know. No words can describe bangun pagi jenguk tingkat tengok gunung. 

Takke rasa aman damai kepala otak kau? 

Pulak tu, kiblat pulak menghala ke tingkap yang nampak gunung. Bila tadah tangan tu, berjuraian air mata turun. Okeh yang tu tipu.  Aku takdelah sezuhud tu. Maybe one day. Who knows? InsyaALLAH. 



Pagi tu memang cuaca amat baik. Aku dah nampak langit biru dari dalam ni. Nampaknya ada peluang aku nak naik sampai puncak Schiltorn ni. Hari yang last ni, memang nasib begitu baik. Dalam pukul 7 pagi camtu, memang matahari dah naik sedang elok je. Awan pun ada skit-skit. Masa yang terbaekkk la ni kalo nak naik atas. 

Aku bagitau kawan aku last minute camtu. 

"Weh, jom naik atas lepas ni? Kita letak beg kat sini dulu. Kita naikla sejam dua bagi rasa. Nak datang lagi taktau bila dah. Cuaca pun cantek banget nih" aku berkata

"Jom!" kawan aku balas tanpa banyak soal. Senang keje aku. Hiks. 

Lepas breakfast yang disediakan oleh pihak hostel, teruslah kitaorang berangkat menuju ke cable car. 

Eeeeiiiiii! Tak sabar wehh. Saat ni agak aku nantikan bila sampai ke Swiss ni. Nak naik Jungfrau tak mampu lagi. Aku naik sampai Schiltorn pun dah cukup bagus dah ni. Hiks. 

Perjalanan untuk menuju ke Piz Gloria, Schiltorn ni memang kene lalui beberapa station bermula dari Gimmelwald ---> Murren ---> Birg ---> Schiltorn

Tak semestinya kene start dari tempat hostel aku, ada gak stesen lain yang boleh sampai ke sini. 

view dari stesen kereta kabel Gimmelwald

suhu kat sini time ni dalam -2 darjah celcius, gigil kau
perkampungan Murren, sehari sebelum ni mana nak nampak winter wonderland camni, berbeza sungguh view arini

view dari stesen Murren menuju ke Birg, perjalanan kira-kira 10 minit camtu, semakin tinggi semakin sejukk~ 

Time ni walaupun masih lagi dalam 7:30 pagi, memang dah penuh orang yang bersut ski lengkap dengan segala kelengkapan nak pegi main ski samada dari Birg ataupun Schiltorn. Semua ada lah dari kanak-kanak hingga mak bapak termasuk atuk nenek dorang skali nak pegi main. Tua-tua pun kuat dan gigih tauuu! 

Tiket untuk naik ke puncak Schiltorn ni kene tambah skit duit kalo guna Swiss Pass. Aku bayar CHF38.50/pax untuk naik sampai puncak. Kalo takde Swiss Pass kene bayar full price yakni CHF89/pax. 

Uishhh how i wish aku boleh bermain dengan pro. Dengan pakaian ski yang bermacam-macam kaler ni. Uishhh lah! Hahahah. 





Kesilapan aku dan kawan aku time tu, aku underestimate dengan kesejukkan kat puncak tu. Hoiiii aku kabarkan -6 darjah celcius okeh. Aku pakai? T-shirt, sweater nipis dan light jacket! Adoyaiii mengigil haii bila sampai tu. Tangan ni memang rasa numb gilerr. Nak ketik kamera ataupun nak pegi handphone pun tak sanggup! Even pakai gloves pun tak jadikkk. 

Nasib cuaca kata tu cloudless. Nampak segala-mala puncak gunung yang ada kat Banjaran Alps ni. Time ni memang takde orang lagi duk merayau-rayau kat luar viewing platform. Kosong! 

FYI, Piz Gloria ni memang femes dengan shooting location untuk filem James Bond pada tahun 60-an dulu. Zaman tu, aku rasa most of my readers pun belum tentu lahir lagi kan. Tak silap aku, tajuk dia "Her Majesty's Secret Service". Katanya one of the best James Bond film. 

Time dorang buat shooting ni, tempat puncak Schiltorn ni masih lagi dalam pembinaan. Memang waktu dorang shooting memang dorang yang siapkan restaurant yang ade kat atas puncak tu. Nak tau camne aku tau? Kat atas ni jugak ada muzium James Bond ni. Free je. Boleh la naik simulator helicopter. 

Cakap banyak tak guna, kita layan gambar okeh! 

haaaa nampak dah dari puncak, kegunungan yang maha cantik

viewing platform

non-edited picture

adala sedikit keterangan kat platform ni

kita boleh jalan kaki atas snow gebu untuk menuju ke platform lagi satu ni, tapi aku tak berani sebab takut tergelincir, penakut katanya

teruja dan terkedu melihat keindahan alam ciptaan Ilahi

snow masih lagi lebat

kelihatan stesen Birg dari Schiltorn

salah sebuah puncak

banjaran

restoran di puncak, kalo time ni banyak duit dah lama aku laburkan duit untuk breakfast berlatarbelakang view yang ohsem nih! 

main ski turun dari puncak, ngeri pun ada, tapi nampak seronok! 

Time ni, sekejap keluar sekejap masuk sebab tak tahan giler dengan sejuk. Takleh duk lama-lama kat luar ni. Walaupun rasa tak puas. Cuaca amat cantikkk! Dan memang rezeki aku nak tengok 3 puncak tertinggi kat Swiss ni yakni Jungfrau, Eidger dan jugak Monch. Nampak dengan jelasnya depan mata aku. Tanpa kabus ataupun awan yang tutup! Alhamdulillahhhh!

ni la 3 puncak tertinggi tu, kanan ialah Jungfrau (top of Europe), Monch dan Eidger

Dah lepas puas kat atas tu, kitaorang mula menyusul untuk turun. Lagipun sejukk ni takleh nak buat ape dah. Terketar-ketar masing-masing. Tapi sebelum tu sempat la masuk ke Muzium James Bond tu. Tengokla sedikit trailer, peralatan yang digunakan termasuk disebalik tabir production ni. Seronok gak. 

Sempat jenguk jugak kat sekitar stesen Birg. Kalo nak main ski kat sini pun boleh ada ski lift, restoran semua gak. Kalo bukan musim winter, restaurant dia pun best untuk menikmati keindahan gunung-gunung nih. 












Ayuhhh! Dah jommm turun! 

Turun dari puncak dengan hati yang puas! Tersenyum aku sorang-sorang sebab puas hati. Kawan aku kata aku ni gila duk senyum sendiri. Hahaha lantaklah! 



3 hari dua malam stay kat atas gunung ni aku dapat tengok 3 views yang berbeza, kehijauan, snow lebat dan langit yang membiru. Tak dapat nak mintak lebih dah. Ape yang dapat tengok kat sini lebih daripada cukup. 

Bagi mereka yang berminat hiking, boleh la buat trail yang ada kat sini. Aku ni bukannya kaki hiking mana pun. Travel ni pun sekadar nak penuhi impian diri sendiri nak tengok negara orang. 

And again, buat ikut kehendak masing-masing bukan ikut orang. ^__^

Dah setel semua, update dulu instagram sebelom berangkat menuju ke train station. Kang, pasti takde dah wifi. Sangap gigil nanti. Hahah lepaskan gian dulu dengan wifi ni. 

paragliders yang sedang tunggu turn nak naik atas, syiokkk wooo!

kau rasa nak nanges tak tengok view camni? huk huk huk

view dalam bas menuju ke Lauterbrunnen train station, gunung kiri kanan rumah di lembah



Goodbye Lauterbrunnen. Thank you so much for the magnificent views. 

Sebelum tu layan trailer filem James Bond ni okeh!



Till then...

Bye!