Thursday, May 29, 2014

[Part10] Mt. Rigi, Lucerne | Appenzell

Hola!

Mood rajin nak update walhal exam dah makin dekat ni. *matilah* aku nanti. 

Plus, demam dan selsema. Ni kali ke-2 jatuh sakit ni pun sebab terjangkit lepas balik dari Ireland aritu. Dah makan ubat, tapi macam takde kebah-kebah pun badan aku ni haaa tambahan pulak sejak dua menjak ni cuaca kat Birmingham ni agak sejuk. Ke badan aku je rasa sejuk? Hurm.., 

*teringat ikan kembong*

Orait! Hari ke-5 pulak di Switzerland. Hari ni kira last la nak pakai Swiss Pass. Kene make sure pakai kasik berbaloi. Esok kene kuarkan duit lain lak untuk transport. Dah Swiss Pass expired katanya. So, plan ape arini? 

Nak pegi ke Mt. Rigi! 



Honestly speaking, cuaca arini berubah 180 darjah. Mendung, hujan dan berkabus! Satu pakej yang cukup lengkaplah kiranya yang boleh membantutkan plan aku untuk arini nak naik sampai puncak Mt. Rigi. Tapi apekan daya? Aku tetap teruskan untuk pegi sana. Nak buat benda lain macam takde pape sangat dah aku rasa dengan keadaan macam ni. 

Gigih ni pepagi buta dalam 8 pagi pegi ke Pier 1 balik untuk naik cruise menuju ke Vitznau untuk naik train ke Mt. Rigi. Tak ramai sangat lagi orang naik waktu pagi ni. Adalah dalam 5-6 orang. 

Mood pun aku rasa takde semangat sangat. Tapi jalan jela~ 

sebab sejukk giler duk kat luar tu, aku masuk duk dalam cafe untuk 2nd class ticket holder ni tak perlu beli pape pun. just duduk jela. aku siap charge handphone lagi sebab ade power socket kat dalam tu. hiks. layan la duk main game la ape la... nak hilangkan bosan

Tak lama lepas tu dalam sejam kemudian, sampai lah ke jeti Vitznau. Walaupun cuaca macam ni, train tetap berjalan. 

Nak cerita pun takde mood ni, maka layan gambar jela eh. 

gerabak keretapi

ni la rupa stesen kat Vitznau yang menuju ke Mt. Rigi, free pakai Swiss Pass

kau rasa sedih tak bila naik train dapat view camni? ibarat pegi ke alam bunian je rasanya

train makin naik tinggi menuju ke puncak

saki-baki salji yang masih lagi ada, keras kejung dah macam ais parut

keadaan kat puncak, i nangis

menara tinjau, nak tinjau sape ntah dalam kabus camni, tebal giler!

boleh la fefeeling nak amek gambar kat sini


orang makin ramai pulak datang, kesian kar korang ni. mostly yang datang ni pakai agent. aku perasan Korean paling ramai, terus aku berannyeonghaseyo kat situ. yela, kaum kerabat katanya! puiii! hahah 

Untuk dapatkan idea macam mana keadaan Mt. Rigi ni, ayuhla refer ke ---> SINI 

Bila dah takde pape kat atas tu, lepas pose-pose minum hot chocolate kat atas tu kejap teruslah naik train untuk turun balik. Instead naik balik cruise ke Lucerne, aku tukar naik cable car then naik bas dan naik train untuk menuju ke Lucerne. Jauhhhh actually perjalanan tu. Tapi sebab nak buang masa, layankan jela. Aku tanya je information counter yang ada macam mana nak balik semula ke city tanpa naik cruise. 

Patutnya arini memang aku ada plan nak buat walking trail kat sini sebab katanya menjanjikan view yang awesome. Tapi since cuaca macam ni, awesomenya celah mana patut aku carik? Ianya terkubur jela impian ni. Tapi bagi mereka yang berminat, boleh la try nanti. 







Bila dah selamat sampai semula kat city, ape plan seterusnya? Hurm.. aku datanglah idea nak pegi ke Appenzell. Jauh okehhh nak pegi sini dalam 3 jam naik train. Boleh kematu haaa bontot duk lama-lama. Tapi tak pasti pulak pukul brape train yang ada. Terus la terjah ofis SBB kat tingkat bawah train station tu tanyakan timetable pukul brape latest what so on. Bila dah dapat tu, maka sempatlah untuk kitaorang balik dulu ke hostel makan, dan shalat sebelum pegi ke Appenzell ni. 

Walaupun tau takde pape yang boleh dibuat sangat pun memandangkan hari dah petang, tapi demi been done, see that maka aku gigih la dengan kawan aku ni. 

jauh woooo perjalanan arini nih

view menuju ke Appenzell, at certain times aku dah takde mood nak amek gambar, just sit back and relax je

tasik, bukit, rumah kecik-kecik

lupa dah nama town ni ape, tapi dah nak sampai dah tak silap

By the time sampai kat Pekan Appenzell tu, dalam pukul 5.30 petang dah. Sunyi sepi, kedai-kedai pulak dah banyak tutup. Hurm... nak buat ape ye? Tak lama lagi dah gelap dah. Demi tak menghampakan diri sendiri, kitaorang jejalan je sekitar town tu, takde orang dah memang semua dah tutup kedai. 

Last-last, masuk toilet kencing dan patah balik semula ke Lucerne untuk 3 jam perjalanan. 

Kau mampu tak datang sejauh ni semata-mata datang nak kencing??? hahahahah adoyaiii bila pikir balik, gigih sangat aku dan kawan aku nih! What to do~ 






By the time, sampai ke Lucerne badan masing-masing dah penat. Teruslah balik ke hostel untuk rehat dan tido! 


Maka, berakhirlah untuk hari-5 yang sangat tak produktif bagi aku! 

Esok nak balikk dahhh! I can't waittttt! 

Till then..

Bye!